SROVNÁNÍ ELEKTRICKÝCH KOLOBĚŽEK – rideside.at

E-Twow vs Egret

 

Při pohledu na aktuálně nejoblíbenější elektrické koloběžky, které dominují evropskému trhu, nalezneme dva modely:
E-Twow Booster a Egret One-S. Obě nabízejí působivou škálu funkcí. A obě Vás stylově dostanu z bodu A do bodu B. Ale která elektrokoloběžka nabídne za Vaše peníze víc? Abychom to zjistili, postavili jsme je proti sobě…

E-Twow Booster vs. Egret One S – Test
Nejprve je třeba stanovit si kritéria, abychom zjistili, která elektrická koloběžka se nejlépe hodí pro jízdu ve městě:
• Hmotnost a přenosnost – Čím lehčí, tím lepší.
• Rychlost – Jak rychle Vás dokáže elektrická koloběžka přesunovat?
• Dojezd – Jak daleko a jak dlouho můžete jezdit, než bude potřeba dobít?
• Cena – Jak hluboko musíte sáhnout do kapsy za účelem koupě?
• Další vlastnosti – Menší detaily, jako jsou kolečka, brzdy, baterie, design atd.
Podívejme se tedy lépe na to, jak si koloběžky povedou při vzájemném srovnání.

Hmotnost a přenosnost
V prostoru města je důležité mít koloběžku, která se dá lehce složit a zvednout při nastupování do autobusu, metra nebo tramvaje. Přestože se jak E-Twow Booster, tak i Egret One-S sice dají obě velmi lehce složit (a jsou podobně velké), má E-Twow přesto jasnou výhodu, pokud jde o hmotnost: S váhou 10,8 kg je Booster nejlehčí elektrická koloběžka se samostatným pohonem na trhu. One-S oproti tomu váží 16 kg (což je v porovnání s koloběžkou Booster jako pytel cihel). A zatímco při jízdě člověk hmotnost nevnímá, poměrně výrazně si ji uvědomuje, když dojde na zvedání koloběžky.

Vítěz: E-Twow Booster

S váhou 10,8 kg je Booster nejlehčí elektrická koloběžka se samostatným pohonem

složitelná elektrická koloběžka e-twow

 

Maximální rychlost
Není nic lepšího než výraz v obličeji motorkáře, kolem kterého prosvištíte na elektrické koloběžce.
I když sice nebudete stále jezdit nejvyšší možnou rychlostí, je přeci jen lepší přidat plyn a vyrazit kupředu, když se na to člověk zrovna cítí. V tomto smyslu je One-S s rychlostí až 35 km/h jedna z nejrychlejších koloběžek, které jsme testovali. Přestože Booster přeci jen trochu pokulhává, není sama o sobě žádný šnek. Booster jezdí až parádních 30 km/h. (Tip: V závislosti na Vaší zemi a pravidlech městského silničního provozu možná budou platit omezení, jak rychle můžete jezdit na veřejných ulicích a cyklostezkách.) I když Vás obě koloběžky dostanou rychle do cíle, nabízí Egret rychlíkům mezi Vámi o špetku víc rychlosti.

Vítěz: Egret One-S

Egret One S jezdí rychlostí až 35 km/h

Egret-One-S-rychlost

 

Dojezd
Vedle rychlosti je u dobré elektrické koloběžky stejně tak důležitý velký dojezd.
Koneckonců přeci nechcete, aby Vám došla šťáva, když zařizujete své záležitosti a aby Vám pak zbylo jít domů pěšky. V rámci běžného denního používání Vás jak Booster, tak i One-S dostanou tam, kam potřebujete (a zpět), aniž byste mezitím museli dobíjet. Pokud jde o dojezd, nabízí Booster oproti One-S nicméně jednu podstatnou výhodu: Koloběžka Booster Vás dopraví až 30 km daleko, než bude potřeba ji znovu dobít. Srovnejme to s One-S, která má s 20 km nejkratší maximální dojezd mezi všemi elektrickými koloběžkami, které jsme testovali. Nezapomínejte ale, že toto jsou dojezdy v optimálním případě (žádný protivítr, žádná stoupání, minimální prostoje a hmotnost řidiče 70 kg). V reálním světě jsme z Boosteru dostali 20-25 km (stále ještě víc než dost) a akceptovatelných 13-16 km z koloběžky One-S.

Vítěz: E-Twow Booster

E-Twow Booster zvládne až 30 km

dojezd etwow booster

 

Cena
Dále se nabízí vše rozhodující otázka:
Jaká je cena?
Zde docházíme k dalšímu velkému rozdílu mezi oběma modely:
Booster stojí pouze 25,900 Kč, zatímco One-S 38,500 Kč.
To znamená cenový rozdíl ve výši 12,600 Kč.
A protože Booster koloběžku One-S skutečně přesahuje, pokud jde o další vlastnosti (viz níže), nabízí se otázka, proč je koloběžka One-S tak drahá…

Vítěz: E-Twow Booster

E-Twow Booster stojí pouze 25,900 Kč

Elektrická koloběžka E-twow Master černa parkování

 

Design
I když se na obou koloběžkách každopádně budete pohybovat stylově, jsme velkými fanoušky designu koloběžky One-S. Díky štíhlému, modernímu vzhledu, barevným vložkám do ráfků a blatníku, který se přelévá přímo přes zadní kolečko, vypadá One-S skvěle. Design koloběžky Booster je také prvotřídní. Díky tenkému stupátku a zadní třecí brzdě vypadá jako běžná koloběžka. Obě jsou bytelně postavené z vysoce kvalitního hliníku. Přičemž jsme si všimli, že řídítka koloběžky Booster jsou během jízdy oproti One-S pocitově trochu více vratká. Booster se nabízí ve čtyřech barvách (bílá, černá, zelená nebo šedá), One-S ve dvou (černá nebo šedá).

Vítěz: Egret One-S

One S vypadá skutečně skvěle

Kolečka a odpružení
Obě koloběžky mají kvalitní gumová kolečka, odolná proti propíchnutí. Nicméně zde máme co do činění s případem, ve kterém velikost skutečně hraje roli:
Díky větším kolečkům o velikosti 200 mm nabízí Booster mnohem plynulejší jízdu než One-S. Výrazně menší kolečka koloběžky One-S o velikosti 160 mm mohou za mnohem hrbolatější zážitek řidiče než u koloběžky Booster (zejména na asfaltu a ulicích s prasklinami a výtluky). Obě jsou nicméně vybavené duálním odpružením, tlumiči na předních a zadních kolečkách, které přispívají k plynulejší jízdě.

Vítěz: E-Twow Booster

Díky větším kolečkům o velikosti 200 mm nabízí Booster mnohem plynulejší jízdu

etwow-Master-kolecko

 

Akumulátor a motor
Koloběžku One-S pohání akumulátor 36V 8Ah LiFePo4 a motor s výkonem 250 wattů.
Booster získává energii z akumulátoru 33V 6,6Ah LiPo, ve spojení s výkonným motorem s výkonem 500 wattů.
I když obě koloběžky nabízejí podobný výkon, má Booster velkou výhodu v době dobíjení:
„Rychlonabíjecí zařízení“ koloběžky Booster s 3,5 ampéry umožní plné dobití akumulátoru za pouhé 2 hodiny (nejrychlejší doba mezi všemi elektrickými koloběžkami se samostatným pohonem). To znamená, že jej můžete průběžně nabíjet a za krátkou dobu máte opět plně nabitý akumulátor, když chcete vyrazit. Koloběžka One-S naproti tomu potřebuje celých 6 hodin, což znamená, že ji musíte nechat v podstatě celý den (nebo celou noc) nabíjet, než se akumulátor plně nabije.

Vítěz: E-Twow Booster

Displej
Obě koloběžky mají podsvícený LCD displej, který ukazuje rychlost, stav akumulátoru, celkovou ujetou vzdálenost i kilometry za den. Oba displeje se dají lehce přečíst. Máme nicméně lehkou tendenci dávat přednost zakulacenému designu u koloběžky One-S, u které je také pořádný „analogový“ tachometr.
Vítěz: Egret One-S

egret vs etwow

 

Obsluha
Obě koloběžky mají tlačítko na nastartování jedním stiskem a škrtící ventil s variabilním počtem otáček. Zatímco koloběžka One-S má plynovou páčku na ukazovák, u koloběžky Booster se ovládá tlakem palce. Obě se pohodlně a jednoduše ovládají, ale umístění páčky na palec u koloběžky Booster se nám zdá přirozenější a méně unavující při velkých vzdálenostech. Mimoto má Booster skvělou funkci automatického tempomatu. Když udržíte rychlost pět nebo více sekund, můžete pustit plyn a jet dál stejnou rychlostí. Mála nevýhoda u koloběžky One-S je absence okamžitého startu:
Abyste se rozjeli, musíte se odrážením dostat na rychlost 1-2 km/h, než se aktivuje plynová páčka. Na rozdíl od koloběžky Booster, která Vám umožní rozjet se okamžitě. Je to otázka vkusu, ale my v každém případě dáváme přednost okamžitému startu.

Vítěz: E-Twow Booster

Elektro koloběžka E-twow ECO černá řiditka

Brzdy
Koloběžka Booster je vybavena dvěma brzdami:
Rekuperační brzdou vpředu (tzn., že se akumulátor při každém brzdění dobíjí) a manuální třecí brzdou vzadu (jako u běžné odrážecí koloběžky, pro další brzdnou sílu). One-S má pouze jedinou bubnovou brzdu na předním kolečku. Toto je jedna z vlastností, která nám umožňuje zpochybnit vysokou cenu koloběžky One-S, protože koloběžka Booster stojí o několik set euro méně, ale nabízí mnohem pokročilejší brzdnou technologii.

Vítěz: E-Twow Booster

Koloběžka Booster je vybavena dvěma brzdami

brzdove svetla etwow

 

Další vlastnosti
Na koloběžce Booster milujeme jednu vlastnost a to přední a zadní integrované světlo:
Reflektor je v podobě jasné LED lampy, která Vám osvětluje cestu. A zadní světla jsou propojená kabelem tak, že se rozsvítí při každém brzdění. Mimoto to má klakson na tlačítko, které je integrované do displeje (Tip: zvuk klaksonu je trochu otravný a nebudeme ho používat moc často). One-S nemá žádná světla (a žádný klakson). Nicméně má praktický malý postranní stojánek, díky kterému jednoduše stojí a dá se odložit, když není zrovna potřeba. Na odložení koloběžky Booster jednoduše uvolníte držadla od stupátka a „postavíte“ ji. Protože obě koloběžky mají otevřená kolečka (u nemotorového kolečka), dají se jednoduše uzamknout, když se zrovna nepoužívají.

Vítěz: E-Twow Booster

E-Twow má přední a zadní světlo

etwow booster predni svetla

 

Vítěz?
Podle nás si E-Twow Booster zasluhuje první místo.

Díky kombinaci ceny, rychlosti, dojezdu a hmotnosti (a dalších vlastností) je – podle našeho mínění – jednou z nejlepších elektrických koloběžek. Kromě toho má rekuperační brzdění, větší kolečka, integrovaná přední a zadní světla, rychlejší dobu dobíjení a celkově plynulejší jízdu. Egret One-S je v každém případě kvalitativně vysoce hodnotná elektrická koloběžka, která za to sama o sobě stojí. Ale za vysokou cenu a absenci funkcí v porovnání s koloběžkou Booster se jednoduše nemůžeme postavit.

e-twow-booster-winner

Co si myslíte Vy? Měli jste příležitost obě koloběžky ozkoušet? Dejte nám vědět a napište nám komentář!

Originál článku a obrázky – RideSide.at